Al vijf jaar bestaat er op het HWC een actieve werkgroep Evidence Based Teaching (EBT). In het eerste jaar deed de groep literatuuronderzoek en stelde zij tien uitgangspunten vast voor effectief onderwijs. In het tweede jaar las de werkgroep het boek Evidence-Based Teaching in Secondary Schools van Jonathan Glazzard en Samuel Stones. In de daaropvolgende jaren werd gewerkt met het Nederlandse boek Expliciete directe instructie in het voortgezet onderwijs van Marcel Schmeier. Op basis van dat boek ontwikkelde de groep een eigen rubric over effectieve didaktiek, die inmiddels schoolbreed wordt gebruikt in de lespraktijk.
Dit schooljaar werken kleinere subgroepen aan specifieke thema’s binnen evidence based teaching, zoals het geven van effectieve feedback met behulp van controlevragen.
Naast de werkgroep EBT bestaat er op het HWC de werkgroep Professionalisering. Deze ondersteunt de secties bij het implementeren van de rubric over effectieve didaktiek.
De drie kernprincipes van het werk van deze werkgroepen:
- Werken aan zaken die aantoonbaar effect hebben.
- Samenwerken en kennis delen.
- Structureel en continu aandacht blijven besteden aan wat werkt.
De werkgroep EBT staat onder leiding van Harm Beekhof en bestaat uit een enthousiaste groep docenten die met elkaar blijven onderzoeken hoe onderwijs écht het verschil kan maken. De werkgroep Professionalisering staat onder leiding van Tosca Schröder.
#hetHWC #Onderwijsontwikkeling #EvidenceBasedTeaching #Professionalisering # EffectieveDidactiek
