Donderdag 4 maart hebben 5 leerlingen uit havo 5 een bezoek gebracht aan het gemeentehuis van Amstelveen om te spreken met de heer Frank Berkhout, wethouder onderwijs. Het eerste semester hebben deze leerlingen namelijk bij het vak LV geleerd over ethische filosofie, waarbij er diep is ingegaan over moraal, gedrag en enkele filosofen die hierover hebben nagedacht. De lesstof wordt verduidelijkt met actualiteiten en ethische, soms duivelse dilemma’s.
Het semester werd afgerond met een toets en in één van de vragen werden de leerlingen ‘uitgenodigd’ om een brief te schrijven naar gemeente Amstelveen. In deze brief moesten de leerlingen schrijven over de zorgen die bij hen spelen wat betreft corona, ze moesten activiteiten voorstellen waarbij rekening gehouden moest worden met de heersende maatregelen en ze moesten van twee filosofen vertellen wat deze zouden hebben gedacht over de mogelijkheden die de gemeente kan bieden aan jongeren die lijden onder deze situatie. De vraag werd ingeleid met het gegeven dat het Trimbos instituut 58,5 miljoen euro ter beschikking heeft gesteld voor dit doel.
Op het stadhuis werden we ontvangen in een ruimte die groot genoeg was om de anderhalve meterregel in acht te kunnen nemen. De eerste vraag van de heer Berkhout ging erover dat hij in de brieven had gelezen dat leerlingen het de ‘plicht’ van de gemeente vinden om activiteiten voor jongeren te organiseren. Hij vroeg zich af waarom juist dit woord werd gebruikt. Een leerling beantwoordde de vraag heel praktisch: als je een dergelijk groot bedrag krijgt, ben je wel verplicht om dat aan het juiste doel uit te geven!
We spraken over mogelijkheden om samen te sporten, online een festival te bezoeken met de mogelijkheid om artiesten te spreken, leerlingen van andere scholen online te leren kennen, thuissituaties die verreikende gevolgen hebben voor leerlingen, eigen zorgen en nare situaties. De heer Berkhout nam een luisterende houding aan. Terwijl de leerlingen hun zorgen deelden, hun verwachtingen uitten en hun suggesties deden - één leerling kon ook praktische hulp bieden op het gebied van het organiseren van activiteiten - schreef zijn secretaresse de gegeven antwoorden op.
Hoewel de wethouder de voorstellen van de leerlingen verwelkomde, moest hij helaas regelmatig zeggen dat ook de gemeente gebonden is aan de Coronamaatregelen. Soms kunnen goede ideeën toch niet worden uitgevoerd, omdat ze bijvoorbeeld teveel toeschouwers trekken, waardoor het onveilig wordt. De heer Berkhout denkt dat er steeds meer versoepelingen kunnen komen naarmate er meer mensen tegen het virus zijn ingeënt. Dat kan helaas nog wel een poos duren, daarom was hij blij met dit gesprek. Hij wil graag met de jeugd in gesprek blijven. Hij deed ook voorstellen over hoe leerlingen misschien enkele van hun problemen kunnen verzachten. Een terugkerend thema was dat de communicatie tussen de gemeente en de scholen en tussen de scholen en de leerlingen verbeterd kan worden als het gaat over besluiten of suggesties.
De heer Berkhout had in de brieven vaak teruggelezen dat jongeren geluk nastreven. Omdat chocolade het geluk bevordert, kreeg iedereen een lekkere reep St. Urbanus chocolade. Met deze chocolade hoopt de St. Urbanuskerk in Amstelveen snel in de oude luister te worden hersteld. Het perfecte cadeau om te geven in het kader van geluk en LV!
Door: mevr. M. Italiaander, docent godsdienst en levensbeschouwelijke vorming