Leren met plezier
Het HWC
biedt acht opleidingen aan, vier Nederlandstalige en vier tweetalige: vmbo-t, havo, atheneum en gymnasium. Wij
vinden dat op alle opleidingen het leren van de leerling zelf centraal moet
staan. Je leert en ontwikkelt je beter als je zelf iets te zeggen en te kiezen
hebt: vandaar dat we je, natuurlijk binnen bepaalde kaders, zelf de regie over je
leren geven en veel keuzes aanbieden. Zo kun je extra vakken kiezen, houd je
zgn. driehoeksgesprekken en
proberen we je zoveel mogelijk verschillende leerervaringen te laten opdoen. We
denken dat je daardoor ook met meer plezier leert.
Het onderwijs op het HWC
Op het HWC willen we jou begeleiden in het leren
jezelf zo goed
mogelijk te ontwikkelen en het beste uit jezelf te
halen. Wat het beste bij je
past en wat je echt leuk vindt om te doen,
ontdekken de meeste leerlingen
gaandeweg. Om je hierin zo goed mogelijk te
begeleiden is ons onderwijs
gebaseerd op drie belangrijke uitgangspunten.
Competentie
Als je iets nieuws leert in een les of een opdracht
doet waarin iets zit wat je nog nooit eerder hebt gedaan, moet je je in staat
voelen om je eigen grens op dat moment te verleggen. Leren kan spannend zijn.
En als je iets moet doen wat een beetje spannend is, moet je wel het gevoel
hebben dat je er klaar voor bent om het te proberen. In een lessituatie
betekent dat
bijvoorbeeld dat je voldoende kennis hebt en krijgt
voor de taak die je moet
doen en dat je snapt wat de taak inhoudt.
Relatie
Leren is een proces van vallen en opstaan, van
successen en tegenvallers. Om
van fouten te kunnen leren is het heel belangrijk
dat je je veilig voelt in de les.
Ook moet je je docent vertrouwen. Een goede sfeer
in de les, met
medeleerlingen en docent, is noodzakelijk om goed
te kunnen leren.
Autonomie
Leren doe je samen maar leren doe je ook alleen.
Soms heb je ruimte nodig om
dingen op je eigen manier te doen. Als je iets al
heel goed kunt, hoef je dat niet
nodeloos te oefenen. Als je iets nog niet zo goed
kunt heb je ruimte nodig om
extra te oefenen. Leerlingen willen daar graag zelf
iets over te zeggen
hebben, over die ruimte. Die ruimte geven we jullie
zoveel mogelijk binnen de
grenzen van ons onderwijs.
Keuzemogelijkheden
In de
onderbouw (klas 1 t/m 3) kiezen we voor een brede basis met enkele
keuze-elementen, in de bovenbouw (klas 4 en hoger) kennen we al jaren een grote
flexibiliteit als het gaat om het realiseren van (soms ongebruikelijke) wensen
van leerlingen ten aanzien van hun vakkenpakket. Bepaald niet doorsnee is
bijvoorbeeld de mogelijkheid filosofie als examenvak te kiezen op havo en vwo.
Bij ons kunst- en cultuurprofiel horen natuurlijk de kunstvakken en muziek als
mogelijke eindexamenvakken.
Als internationaal georiënteerde school is ook veel van het onderwijs
internationaal gekleurd; zo kun je extra taalcertificaten halen. De lessen op
het HWC duren 80 minuten: dat geeft voldoende tijd voor gevarieerde opdrachten,
uitleg, verdieping, verwerking en zelfwerkzaamheid in de les.