TOA's, wat zijn dat?

Deze keer een blik 'in de keuken' van de TOA's

Practica vormen een essentieel onderdeel van het bèta-onderwijs, waarin de leerlingen de vereiste praktische vaardigheden leren. De practica dragen bij aan een beter begrip van de theorie, die de leerlingen uiteindelijk moet beheersen en bieden extra ruimte voor interactie tussen leerlingen en de docent of de TOA en bevorderen de samenwerking tussen de leerlingen onderling.

TOA’s, Technische Onderwijs Assistenten, zorgen voor de hele organisatie rondom practica. Op het HWC zijn voor natuurkunde, scheikunde, biologie en NLT drie TOA’s aanwezig, nl. dhr. Sprenger, dhr. Gradussen en mevr. Huijten. Wij bestuderen nieuwe producten, doen voorstellen voor de aanschaf van nieuwe spullen en houden contact met de leveranciers. Naast de inkoop en het op peil houden van voorraden van bijvoorbeeld chemicaliën, wegwerppipetten, glaswerk, handschoenen en lucifers zorgen wij ook voor het beheer van de spullen en het onderhouden van apparatuur zoals de waterbaden, de autoclaaf en de microscopen. Dit allemaal om voor een practicum de proeven te kunnen uittesten, eventueel te verbeteren en klaar te zetten, zodat de leerlingen veilig aan de slag kunnen of de docent een succesvolle demonstratie kan geven. Na de proeven en demonstraties moet alles weer opgeruimd, schoongemaakt of afgevoerd worden met in achtneming van de wettelijke regels. 

Het afgelopen jaar hadden we een extra klus nl. het aanpassen van de proeven om deze op een veilige manier (met 1,5 meter afstand) te kunnen doen, voor zover dit mogelijk en verantwoord was. De veiligheid van leerlingen staat hoog in ons vaandel. 

Normaalgesproken zijn wij regelmatig aanwezig bij practica om leerlingen te helpen met de proeven en uitleg te geven. Om dit werk te kunnen doen moet een TOA dus in staat zijn de proeven te doorgronden en dit inzicht over te brengen op de leerling. Door de Coronamaatregelen hebben we de leerlingen veel minder gezien. Afgelopen week konden we eindelijk weer een demonstratie en uitleg (van de gaschromatograaf) geven aan een halve klas, terwijl de docent lesgaf in het lokaal ernaast aan de andere helft van de klas. Dat gaf heel veel voldoening!

Nancy Huijten



Deel dit bericht
Media
  • 20210318_110254 2

Nieuwsbrieven

 

Schooljaar 2024-2025:

Nieuwsbrief #6 | 17 april 2025
Nieuwsbrief #5 | 18  maart 2025
Nieuwsbrief #4 | 30 januari 2025
Nieuwsbrief #3 | 20 december 2024
Nieuwsbrief #2 | 28 november 2024
Nieuwsbrief #1 | 17 oktober 2024

Schooljaar 2023-2024:

Nieuwsbrief #8 | 18 juli 2024
Nieuwsbrief #7 | 20 juni 2024
Nieuwsbrief #6 | 16 mei 2024
Nieuwsbrief #5 | 28 maart 2024
Nieuwsbrief #4 | 8 februari 2024
Nieuwsbrief #3 | 21 december 2023
Nieuwsbrief #2 | 22 november 2023
Nieuwsbrief #1 | 17 oktober 2023

Schooljaar 2022-2023:

Nieuwsbrief #10 | 21 juli 2023
Nieuwsbrief #9 | 22 juni 2023
Nieuwsbrief #8 | 25 mei 2023
Nieuwsbrief #7 | 20 april 2023
Nieuwsbrief #6 | 28 maart 2023
Nieuwsbrief #5 | 23 februari 2023
Nieuwsbrief #4 | 16 januari 2023
Nieuwsbrief #3 | 8 december 2022
Nieuwsbrief #2 | 3 november 2022
Nieuwsbrief #1 | 29 september 2022

Schooljaar 2021-2022:

Nieuwsbrief #8 | 12 juli 2022
Nieuwsbrief #7 | 25 mei 2022
Nieuwsbrief #6 | 21 april 2022
Nieuwsbrief #5 | 28 maart 2022
Nieuwsbrief #4 | 14 februari 2022
Nieuwsbrief #3 | 14 december 2021
Nieuwsbrief #2 | 4 november 2021
Nieuwsbrief #1 | 5 oktober 2021

Schooljaar 2020-2021:

Nieuwsbrief # 11 | 8 juli 2021
Nieuwsbrief # 10 | 24 juni 2021
Nieuwsbrief #9 | 27 mei 2021
Nieuwsbrief #8 | 19 april 2021

Nieuwsbrief #7 | 18 maart 2021
Nieuwsbrief #6 | 18 februari 2021