Op woensdag 17 maart hebben de klassen 2s en 2t een online bezoek gebracht aan het Anne Frank Huis. Een medewerker van het museum gaf de leerlingen een rondleiding door het virtuele Achterhuis. Er werd gebruikgemaakt van Het Achterhuis Online, waarmee je in de ruimtes van de onderduikplek 360 graden om je heen kunt kijken. Leerlingen kregen bijzondere details toegelicht en konden vragen stellen.
Terugblik geschreven door leerling Sara Strama
Op 17 maart heb ik een les gevolgd over het leven van Anne Frank, het 15-jarige meisje met een bijzonder verhaal. Er werd verteld over hoe het was om onder te duiken in het achterhuis met 8 mensen.
Het verhaal: overdag moest iedereen in het pand zo stil mogelijk zijn, zodat het leek of niemand in het achterhuis was. Ze deden binnen alles heel rustig, om heel weinig geluid te maken.
Ook hebben we een deel van de les het Anne Frank Huis online bezocht; dat vond ik leuk want de laatste keer dat ik echt daar naar toe was geweest is wel langer dan 5 jaar geleden! We kregen te zien hoe alle kamers er uitzagen. Wat mij opviel waren de foto’s die op de kamer van Anne hingen. Die vond ik erg bijzonder om te zien!
In de dagboeken van Anne staan allerlei verhalen over haar leven, ook haar liefdesleven. Hoe ze zich voelde en hoe het was om twee jaar in Amsterdam-Zuid onder te duiken.
In 1944 wordt Anne met haar zus Margot naar een concentratiekamp gestuurd, in deze periode is ze ook overleden.
Ik heb bij deze activiteit gevraagd over een video van Anne Frank gemaakt in 1941. Ik vroeg me af of zij dat echt was.. en dat klopt! Die dag werd haar vriendin getrouwd en de persoon die achter de camera stond, had een stukje van Anne gefilmd. Ze kijkt naar beneden vanaf een balkon en zegt dan iets. Wat zou ze gezegd hebben?
Deze les vond ik heel meeslepend, want ik ben achter veel nieuwe dingen gekomen over Anne Frank en haar familie. Ik wil vaker zo’n opdracht doen!