Op 7 en 8 april vond de 2e bijeenkomst plaats van de oudercontactgroepen van vmbo-t, havo en vwo.
Diverse onderwerpen kwamen aan de orde, variërend van ‘hoe gaat het met de kinderen’, ‘wat is er op korte èn lange termijn nodig’ tot 'het gebruik van de Plenda'.
Over het algemeen meldden de ouders dat het best goed gaat met de kinderen. De ouders zijn tevreden met het hybride lessysteem dat het HWC heeft gekozen. Een punt van aandacht hierbij is wel dat docenten niet moeten vergeten aantekeningen, die zij op het white board maken, te delen met de leerlingen thuis. Meer aandacht voor de online leerlingen is wenselijk.
De kinderen geven aan dat het erg vreemd is dat ze - door de hybride lessen - de andere helft van de klas nu echt nooit zien, alsof ze in een nieuwe klas gekomen zijn.
Het inlopen van de achterstand op sociaal gebied is echt een aandachtspunt. Als de scholen na de zomer weer helemaal open mogen, vinden ouders het belangrijk om ruim aandacht te geven aan het samen starten als groep, om weer aan elkaar te wennen nu ze zo lang niet meer als één groep hebben gefunctioneerd. Te denken valt aan meerdere introductiedagen met allerlei activiteiten, bijvoorbeeld: groepsspellen, sportwedstrijden tegen andere scholen, kamperen in het Amsterdamse Bos, theaterproductie opzetten (schrijven, acteren, decors bouwen, etc.), rollenspelen, partyspellen zoals de Weerwolven van Wakkerdam. Er wordt door de schoolleiding al nagedacht hoe we volgend schooljaar het groepsvormingsproces/de omgang met elkaar weer kunnen opbouwen en verstevigen.
Een ander punt van zorg dat breed wordt gedeeld, is leesvaardigheid en concentratie. Ouders zien dat door de vele schermtijd de volgehouden focus vermindert en dat kinderen zich minder goed op langere teksten kunnen concentreren. Het opnieuw trainen van concentratievermogen, studievaardigheden en de versterking van leesvaardigheid zijn dus ook zaken om op in te zetten bij de besteding van de subsidiegelden.
Bij de tweetalige afdelingen werd nog genoemd dat het zo jammer is dat er door corona zo weinig reizen en andere buitenschoolse activiteiten mogelijk zijn. Er zijn wel digitale contacten met scholen in het buitenland en online activiteitendagen, maar dat is toch niet hetzelfde. De teamleiders activiteitencoördinatoren
Het eventueel doorschuiven van reizen/excursies naar een volgend jaar is iets wat bij het maken van nieuwe plannen voor internationale activiteiten zal worden bekeken.
Hier kunt u de verslagen nalezen: