Oudercontactgroepen

Op 7 en 8 april vond de 2e bijeenkomst plaats van de oudercontactgroepen van vmbo-t, havo en vwo.
Diverse onderwerpen kwamen aan de orde, variërend van ‘hoe gaat het met de kinderen’, ‘wat is er op korte èn lange termijn nodig’ tot 'het gebruik van de Plenda'.

Over het algemeen meldden de ouders dat het best goed gaat met de kinderen. De ouders zijn tevreden met het hybride lessysteem dat het HWC heeft gekozen. Een punt van aandacht hierbij is wel dat docenten niet moeten vergeten aantekeningen, die zij op het white board maken, te delen met de leerlingen thuis. Meer aandacht voor de online leerlingen is wenselijk.

De kinderen geven aan dat het erg vreemd is dat ze - door de hybride lessen - de andere helft van de klas nu echt nooit zien, alsof ze in een nieuwe klas gekomen zijn.
Het inlopen van de achterstand op sociaal gebied is echt een aandachtspunt. Als de scholen na de zomer weer helemaal open mogen, vinden ouders het belangrijk om ruim aandacht te geven aan het samen starten als groep, om weer aan elkaar te wennen nu ze zo lang niet meer als één groep hebben gefunctioneerd. Te denken valt aan meerdere introductiedagen met allerlei activiteiten, bijvoorbeeld: groepsspellen, sportwedstrijden tegen andere scholen, kamperen in het Amsterdamse Bos, theaterproductie opzetten (schrijven, acteren, decors bouwen, etc.), rollenspelen, partyspellen zoals de Weerwolven van Wakkerdam. Er wordt door de schoolleiding al nagedacht hoe we volgend schooljaar het groepsvormingsproces/de omgang met elkaar weer kunnen opbouwen en verstevigen.

Een ander punt van zorg dat breed wordt gedeeld, is leesvaardigheid en concentratie. Ouders zien dat door de vele schermtijd de volgehouden focus vermindert en dat kinderen zich minder goed op langere teksten kunnen concentreren. Het opnieuw trainen van concentratievermogen, studievaardigheden en de versterking van leesvaardigheid zijn dus ook zaken om op in te zetten bij de besteding van de subsidiegelden.

Bij de tweetalige afdelingen werd nog genoemd dat het zo jammer is dat er door corona zo weinig reizen en andere buitenschoolse activiteiten mogelijk zijn. Er zijn wel digitale contacten met scholen in het buitenland en online activiteitendagen, maar dat is toch niet hetzelfde. De teamleiders activiteitencoördinatoren
Het eventueel doorschuiven van reizen/excursies naar een volgend jaar is iets wat bij het maken van nieuwe plannen voor internationale activiteiten zal worden bekeken.

Hier kunt u de verslagen nalezen:

Deel dit bericht
Media
  • webinar-5310229_1280

Nieuwsbrieven

 

Schooljaar 2024-2025:

Nieuwsbrief #6 | 17 april 2025
Nieuwsbrief #5 | 18  maart 2025
Nieuwsbrief #4 | 30 januari 2025
Nieuwsbrief #3 | 20 december 2024
Nieuwsbrief #2 | 28 november 2024
Nieuwsbrief #1 | 17 oktober 2024

Schooljaar 2023-2024:

Nieuwsbrief #8 | 18 juli 2024
Nieuwsbrief #7 | 20 juni 2024
Nieuwsbrief #6 | 16 mei 2024
Nieuwsbrief #5 | 28 maart 2024
Nieuwsbrief #4 | 8 februari 2024
Nieuwsbrief #3 | 21 december 2023
Nieuwsbrief #2 | 22 november 2023
Nieuwsbrief #1 | 17 oktober 2023

Schooljaar 2022-2023:

Nieuwsbrief #10 | 21 juli 2023
Nieuwsbrief #9 | 22 juni 2023
Nieuwsbrief #8 | 25 mei 2023
Nieuwsbrief #7 | 20 april 2023
Nieuwsbrief #6 | 28 maart 2023
Nieuwsbrief #5 | 23 februari 2023
Nieuwsbrief #4 | 16 januari 2023
Nieuwsbrief #3 | 8 december 2022
Nieuwsbrief #2 | 3 november 2022
Nieuwsbrief #1 | 29 september 2022

Schooljaar 2021-2022:

Nieuwsbrief #8 | 12 juli 2022
Nieuwsbrief #7 | 25 mei 2022
Nieuwsbrief #6 | 21 april 2022
Nieuwsbrief #5 | 28 maart 2022
Nieuwsbrief #4 | 14 februari 2022
Nieuwsbrief #3 | 14 december 2021
Nieuwsbrief #2 | 4 november 2021
Nieuwsbrief #1 | 5 oktober 2021

Schooljaar 2020-2021:

Nieuwsbrief # 11 | 8 juli 2021
Nieuwsbrief # 10 | 24 juni 2021
Nieuwsbrief #9 | 27 mei 2021
Nieuwsbrief #8 | 19 april 2021

Nieuwsbrief #7 | 18 maart 2021
Nieuwsbrief #6 | 18 februari 2021