In de week voor de meivakantie vond het CPE (Centraal Praktisch Examen) voor de vakken tekenen en handvaardigheid van vmbo-t 4 plaats. De examenleerlingen hadden hun kunstwerken in de leerlingenkantine geëxposeerd. Het thema van het examen was 'de Tijd'.
Vanwege de coronamaatregelen was de expositie helaas niet toegankelijk voor iedereen. Een aantal kunstwerken willen we u echt niet onthouden.
De schoolleiding was zeer onder de indruk van het werk van Elise Evers, Stéphanie Lenstra en van een leerling die liever anoniem wenst te blijven. De schoolleiding wil zelfs graag het werk aankopen van deze examenleerlingen. De onderhandelingen zijn in volle gang.
Elise Evers heeft ons sterrenstelsel gemaakt. De aarde draait om de zon en de aarde draait om zijn as. Dit gebeurt allemaal binnen een bepaalde tijd. Dit heeft haar geïnspireerd tot het maken van dit kunstwerk.
Liv Denslagen heeft een jurk van keramiek (gebakken klei) uit de zeventiende eeuw gemaakt. De kleding uit die tijd heeft haar geïnspireerd tot het maken van dit kunstwerk.
Chiara Ladeva heeft Medusa gemaakt. Medousa (Oudgrieks) of Medusa (gelatiniseerd) is een monsterlijke figuur uit de Griekse mythologie. Zij heeft zichzelf laten inspireren door Powervrouwen uit de geschiedenis.
Het vierde kunstwerk verbeeldt de perioden die deze leerling doormaakt in haar leven. Links is de personificatie/persoon van het verleden afgebeeld en rechts zien wij de personificatie/persoon van het heden. Door deze twee vrouwen wordt elke keer een pijl afgeschoten om zo een fase in het leven die voorbij is te verbeelden. De leerling verrijst elke keer weer als een soort feniks uit haar as. De Grieken geloofden dat de feniks in staat was steeds weer opnieuw uit zijn eigen as herboren te worden.
En als klap op de vuurpijl heeft Stéphanie Lenstra een prachtig Vanitas-kunstwerk gemaakt. Vanitas is een thema in de kunst. Het woord vanitas is Latijn en betekent 'ijdelheid' en 'leegheid'. Zij verbeeldt in haar kunstwerk de vergankelijkheid van het leven.
Mevr. M. van Staaveren en mevr. H. Punt, docenten tekenen en handvaardigheid