Afgelopen meivakantie nam ik deel aan Theater na de Dam, in het kader van de herdenking op 4 en de viering van de bevrijding op 5 mei. Samen met 20 andere middelbare scholieren maakten wij, onder begeleiding van twee theatermakers van Theater De Krakeling, de voorstelling “Doorzetters”. Wij verdiepten ons in de geschiedenis van Amsterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zo hadden wij gesprekken met ouderen die vertelden over wat zij zelf hadden meegemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zelf had ik een gesprek met Jannie.
Deze gesprekken vormden de basis voor de theatrale wandeling “Doorzetters” door het Westerpark. De voorstelling, bestaande uit theater, dans en muziek, ging over de verhalen van jongeren van toen, doorverteld door de jongeren van nu. Maar ook over wat het betekent om vrij te zijn. Juist in deze tijd, waarin vrijheid ook niet vanzelfsprekend is. Hoe is het om (niet) naar school te gaan in tijden van oorlog of in tijden van een pandemie? Wat is verzet en hoe houd je vol in moeilijke tijden? Hoe is het om in angst te leven en wat is het belang van herdenken? Ik vond het heel interessant om mee te doen.
Valérie van de Loo (klas 1p)