Internationale wiskundeprijs

Ze waren meteen enthousiast toen mevrouw Nijhof vroeg of ze buiten de les om net-even-wat-andere wiskunde wilden doen. Aanbod: in hoog tempo door de leerstof ‘wiskundig modelleren’ en vervolgens deelname aan een internationale “challenge”. Hierin moet elk team van hooguit vier leerlingen binnen vijf etmalen en zonder hulp een wiskundig model maken over een pittig probleem dat pas op de eerste dag bekend wordt. Emile, Floris, Gabrielle, Lucia en Roos zijn de uitdaging in twee teams aangegaan.

Dit jaar was de opdracht om een model voor de “greatest of all time” te maken, waarbij dat model een eerlijk resultaat moet geven voor allerlei soorten sport. Het eindverslag van 24 pagina’s, natuurlijk in het Engels, dingt samen met andere Nederlandse teams mee naar twee plaatsen voor de internationale finale ronde. Dit jaar bereikten 51 teams uit 27 landen de finale. Daarin beoordeelde de internationale jury al die werkstukken in vier kwaliteitscategoriën.  

Vijf schooldagen in april van negen tot vier hebben ze veel van hun kennis en inzichten creatief ingezet en zijn tot prachtige modellen gekomen. Daarmee drongen beide teams door tot de finale, waarvan één team zelfs op de gedeelde derde tot achtste plaats eindigde, met het predicaat “Meritorius”. Tijdens het uitreiken van de certificaten door de heer Henk van der Kooij, kregen we enkele details uit de jury-discussie mee, waarin zeer lovend over één van deze werkstukken was geoordeeld. Maar ook dat deze certificaten in hoog aanzien staan in veel landen die deelnemen aan deze Challenge.  

Uiteraard zijn onze leerlingen erg blij met hun prijs, en zijn de docenten wiskunde en de schoolleiding trots op deze resultaten waar zij misschien een beetje aan konden bijdragen. Het is al het vijfde jaar waarin het HWC teams naar deze IMMC afvaardigt, en we zullen zeker ook volgend jaar weer leerlingen vragen mee te doen. Misschien wat voor jou?

Op de website The International Mathematical Modeling Challenge (IMMC) (immchallenge.org) staat de opdracht, de beste werkstukken en het juryrapport van dit jaar en vele voorgaande jaren.

dhr. F. Hidden, docent wiskunde D

Deel dit bericht
Media
  • Mooie internationale wiskunde prijs

Nieuwsbrieven

 

Schooljaar 2024-2025:

Nieuwsbrief #6 | 17 april 2025
Nieuwsbrief #5 | 18  maart 2025
Nieuwsbrief #4 | 30 januari 2025
Nieuwsbrief #3 | 20 december 2024
Nieuwsbrief #2 | 28 november 2024
Nieuwsbrief #1 | 17 oktober 2024

Schooljaar 2023-2024:

Nieuwsbrief #8 | 18 juli 2024
Nieuwsbrief #7 | 20 juni 2024
Nieuwsbrief #6 | 16 mei 2024
Nieuwsbrief #5 | 28 maart 2024
Nieuwsbrief #4 | 8 februari 2024
Nieuwsbrief #3 | 21 december 2023
Nieuwsbrief #2 | 22 november 2023
Nieuwsbrief #1 | 17 oktober 2023

Schooljaar 2022-2023:

Nieuwsbrief #10 | 21 juli 2023
Nieuwsbrief #9 | 22 juni 2023
Nieuwsbrief #8 | 25 mei 2023
Nieuwsbrief #7 | 20 april 2023
Nieuwsbrief #6 | 28 maart 2023
Nieuwsbrief #5 | 23 februari 2023
Nieuwsbrief #4 | 16 januari 2023
Nieuwsbrief #3 | 8 december 2022
Nieuwsbrief #2 | 3 november 2022
Nieuwsbrief #1 | 29 september 2022

Schooljaar 2021-2022:

Nieuwsbrief #8 | 12 juli 2022
Nieuwsbrief #7 | 25 mei 2022
Nieuwsbrief #6 | 21 april 2022
Nieuwsbrief #5 | 28 maart 2022
Nieuwsbrief #4 | 14 februari 2022
Nieuwsbrief #3 | 14 december 2021
Nieuwsbrief #2 | 4 november 2021
Nieuwsbrief #1 | 5 oktober 2021

Schooljaar 2020-2021:

Nieuwsbrief # 11 | 8 juli 2021
Nieuwsbrief # 10 | 24 juni 2021
Nieuwsbrief #9 | 27 mei 2021
Nieuwsbrief #8 | 19 april 2021

Nieuwsbrief #7 | 18 maart 2021
Nieuwsbrief #6 | 18 februari 2021