Op 4 oktober gaf Tijl Koenderink (Novilo) op het HWC een lezing over hoogbegaafdheid voor ouders en docenten uit de regio. Deze lezing was georganiseerd door netwerkHB van het Samenwerkingsverband Amstelland en de Meerlanden.
Tijl vertelde hoe hij zijn jeugd beleefde, hoe moeilijk hij het vond om op 9-jarige leeftijd van de psycholoog te horen te krijgen dat hij cognitief veel ouder was maar dat zijn motorische en sociale vaardigheden ver achtergebleven waren. Hij schetste daarmee een mooi beeld hoe ingewikkeld en onsamenhangend de wereld van een hoogbegaafde jongere kan zijn. En we kunnen ons voorstellen dat dit op veel onbegrip in de buitenwereld kan stuiten.
Een vergelijkbaar patroon bleef ook in zijn volwassen leven bestaan. Tijl vertelde dat hij parachutespringen had geleerd. De eerste zes fases ging hij als een speer en dan bleef hij vastlopen, de verdere opbouw lukte maar niet meer. Na veel reflectie en sparren met de trainer kwam hij erachter dat hij door zijn stijle leercurve de enkele stappen niet voldoende automatiseerde, hetgeen dan de blokkade in de hogere fases veroorzaakte. Dit beeld is op scholen heel herkenbaar bij leerlingen die als een speer door de onderbouw gaan en ineens in vwo 5 vastlopen.
Er werden na zijn interessante voordracht ook vragen gesteld en daaruit werd duidelijk dat zowel ouders als hoogbegaafde leerlingen behoefte hebben aan onderling contact. NetwerkHB is momenteel bezig om te onderzoeken hoe dit op korte termijn vormgegeven kan worden.