Op 4 oktober hadden alle leerlingen vrij, want er was een studiedag georganiseerd voor alle docenten. Het thema van deze studiedag was: ‘differentiatie’: proactief, positief en planmatig omgaan met verschillen tussen leerlingen om het grootst mogelijke leerrendement voor elke leerling te behalen.
Er waren verschillende workshops, gegeven door zowel onze eigen docenten als een aantal externen. Een greep uit de workshops: differentiatie in heterogene groepen, kunst en cultuur didaktiek, differentiatie in het talenonderwijs, differentiëren op niveau en proces met ‘flip the classroom’, het toepassen van formatief handelen in je eigen praktijk, differentiatie voor hoogbegaafde leerlingen, enz.
Tot slot gingen de docenten aan de slag met het uitwerken van ‘differentiatie’ voor hun eigen lessen.
Dit jaar loopt er een promotieonderzoek op het HWC om de ontwikkeling van de docenten ten aanzien van het thema differentiatie te volgen. We zijn benieuwd wat de leerlingen gaan merken van de opgedane kennis!
Tosca Schröder, projectgroep differentiatie