Themadag brugklassen

Themadag over racisme, discriminatie, pesten en diversiteit

Op 14, 15 en 18 november hebben we een themadag georganiseerd voor al onze brugklassen over racisme, discriminatie, pesten en diversiteit. Op interactieve en creatieve wijze maakten de leerlingen kennis met waargebeurde verhalen tijdens de programmareeks ‘De Verhalen’. De leerlingen hebben eerst gekeken naar de voorstelling ‘Racisme’ en gingen vervolgens in gesprek met de acteur en met elkaar. De Verhalen - Racisme is een thema dat al eeuwen speelt, maar heeft sinds de afgelopen jaren aandacht gekregen door de Black Lives Matter-beweging. Voor veel leerlingen is racisme een thema dat ver van hen af ligt. Vaak denken ze “Hier valt het toch wel mee?” of “Ik doe toch niets verkeerd?”. Begrijpelijke gedachten, want zolang je de verhalen niet direct kent, is het natuurlijk lastig om je gedrag, waar nodig, aan te passen. De verhalenverteller heeft daarom tijdens dit programma waargebeurde verhalen van hemzelf en anderen verteld. De leerlingen hebben zich kunnen verplaatsen in alledaagse situaties van mensen die, ook hier, met racisme te maken hebben.
Na de voorstelling heeft de klas samen met de mentor een verwerkingsopdracht gemaakt.
Wij zijn blij Golden Cage te hebben mogen ontvangen.

Een leerling uit een eerste klas aan het woord:
“Op dinsdag 15 november was de themadag over racisme en pesten. Als eerste gingen we naar lokaal 0.04, waar er vooral werd uitgelegd wat racisme is en wat het verhaal van Nelson Mandela is. Er werden aan het eind van de workshop ook nog verhalen door mijn klasgenoten verteld over wat zij voor racistische dingen hebben meegemaakt, ik heb daar veel van geleerd en ik ben blij dat ik dat niet heb meegemaakt.
Daarna gingen we naar 0.06 waar iemand mij vertelde wat pesten is, wat voor pesten er is en wat de gevolgen zijn. Het ging bijvoorbeeld over cyberpesten en grooming. En de vrouw die de workshop gaf had zelf ook een bijzonder verhaal over wat ze had meegemaakt. Ik wist al van te voren een beetje over het onderwerp, maar ik had er best wel veel van geleerd.
Toen ging mijn klas en ik onze namen opschrijven op stickers en die vervolgens op onze kleding plakken. Daarna deden we een spel, de persoon die de workshop gaf had twee waarheden en één leugen. Daarna deden we een doorfluisterspel en de zin was aan het begin: mijn baard is echt. Maar aan het eind bleef er iets heel anders over.
Daarna hadden we het over LHBTQIA+ en wat er allemaal nog meer mogelijk is. Daar had ik ook wel veel van geleerd en het was ook wel leuk.”

Joris Zijlema en Ryanne van Sabben, activiteitencoördinatoren


Deel dit bericht
Media
  • Golden Cage5

Het nieuwsbrieven archief

Schooljaar 2022-2023:

Nieuwsbrief #2 | 3 november 2022
Nieuwsbrief #1 | 29 september 2022

Schooljaar 2021-2022:

Nieuwsbrief #8 | 12 juli 2022
Nieuwsbrief #7 | 25 mei 2022
Nieuwsbrief #6 | 21 april 2022
Nieuwsbrief #5 | 28 maart 2022
Nieuwsbrief #4 | 14 februari 2022
Nieuwsbrief #3 | 14 december 2021

Nieuwsbrief #2 | 4 november 2021
Nieuwsbrief #1 | 5 oktober 2021

Schooljaar 2020-2021:
Nieuwsbrief # 11 | 8 juli 2021
Nieuwsbrief # 10 | 24 juni 2021
Nieuwsbrief #9 | 27 mei 2021
Nieuwsbrief #8 | 19 april 2021
Nieuwsbrief #7 | 18 maart 2021
Nieuwsbrief #6 | 18 februari 2021