Bètadag: wetenschap in actie!

Op dinsdag 13 mei stond voor de tweede klassen alles in het teken van bèta! Tijdens deze speciale projectdag gingen de leerlingen aan de slag met vier verschillende activiteiten, allemaal gericht op ontdekken, onderzoeken en vooral: zelf doen.

Zonneauto’s bouwen
In de theaterzaal werkten teams van vier leerlingen aan het bouwen van een zonneauto. Elk teamlid had een eigen rol – van CEO tot ingenieur – en met een beperkt budget kochten ze materialen in een speciaal ingerichte 'winkel'. De opdracht: ontwerp een rijdende auto op zonne-energie én presenteer je ontwerp op een poster. Een mooie mix van techniek, creativiteit en samenwerking!

Beestjes zoeken en bestuderen
Andere leerlingen gingen de natuur in: met potjes, schepnetjes en hun telefoon trokken ze naar het schoolplein en de wielerbaan op zoek naar insecten en andere kleine beestjes. Die werden later in het biologielokaal onder de microscoop bekeken en beschreven. De resultaten verwerkten ze in kleurrijke ecologische posters met tekeningen, tabellen en slimme observaties.

Knallende flesjes bij scheikunde
Voor wie meer van experimenten houdt, was er het scheikundeproject: hoe beïnvloedt de verhouding tussen soda en azijn de kracht van een reactie? Leerlingen onderzochten dit in twee deelproeven, eerst binnen, later buiten. Daar deden ze een knallende test met flessen die kurken lanceerden: welke mengverhouding leverde de spectaculairste ‘explosie’ op? Ook hier werd alles netjes verwerkt in een poster met meetgegevens, conclusies en foto’s.

Meterslange knikkerbanen bouwen
Weer andere groepen gingen aan de slag met het ontwerpen en bouwen van een meterslange knikkerbaan. De uitdaging? Zorg dat de knikker wordt gelanceerd, onderweg allerlei onderdelen passeert én voer metingen uit over de snelheid, afstand en beweging. Een leuke combinatie van creatief bouwen, logisch nadenken en natuurkundige principes toepassen.

De leerlingen werkten zelfstandig, onderzochten, maakten fouten, losten ze op en leerden zo spelenderwijs over wetenschap en techniek. Een dag vol energie, nieuwsgierigheid en enthousiasme. Kortom, een geslaagde bètadag!

Deel dit bericht
Media
  • Betadag 2025

Nieuwsbrieven

 

Schooljaar 2024-2025:

Nieuwsbrief #6 | 17 april 2025
Nieuwsbrief #5 | 18  maart 2025
Nieuwsbrief #4 | 30 januari 2025
Nieuwsbrief #3 | 20 december 2024
Nieuwsbrief #2 | 28 november 2024
Nieuwsbrief #1 | 17 oktober 2024

Schooljaar 2023-2024:

Nieuwsbrief #8 | 18 juli 2024
Nieuwsbrief #7 | 20 juni 2024
Nieuwsbrief #6 | 16 mei 2024
Nieuwsbrief #5 | 28 maart 2024
Nieuwsbrief #4 | 8 februari 2024
Nieuwsbrief #3 | 21 december 2023
Nieuwsbrief #2 | 22 november 2023
Nieuwsbrief #1 | 17 oktober 2023

Schooljaar 2022-2023:

Nieuwsbrief #10 | 21 juli 2023
Nieuwsbrief #9 | 22 juni 2023
Nieuwsbrief #8 | 25 mei 2023
Nieuwsbrief #7 | 20 april 2023
Nieuwsbrief #6 | 28 maart 2023
Nieuwsbrief #5 | 23 februari 2023
Nieuwsbrief #4 | 16 januari 2023
Nieuwsbrief #3 | 8 december 2022
Nieuwsbrief #2 | 3 november 2022
Nieuwsbrief #1 | 29 september 2022

Schooljaar 2021-2022:

Nieuwsbrief #8 | 12 juli 2022
Nieuwsbrief #7 | 25 mei 2022
Nieuwsbrief #6 | 21 april 2022
Nieuwsbrief #5 | 28 maart 2022
Nieuwsbrief #4 | 14 februari 2022
Nieuwsbrief #3 | 14 december 2021
Nieuwsbrief #2 | 4 november 2021
Nieuwsbrief #1 | 5 oktober 2021

Schooljaar 2020-2021:

Nieuwsbrief # 11 | 8 juli 2021
Nieuwsbrief # 10 | 24 juni 2021
Nieuwsbrief #9 | 27 mei 2021
Nieuwsbrief #8 | 19 april 2021

Nieuwsbrief #7 | 18 maart 2021
Nieuwsbrief #6 | 18 februari 2021